Kommunalpolitik

Nyhedsbrev fra Enhedslisten Svendborg 25. august 2006

Halv løsning for genbruget

af Jesper Kiel, medlem af SLU for Enhedslisten

I Udvalget for Miljø og teknik lægges der op til en halvløsning for storskraldet i den nye Svendborg Kommune. Der skal naturligvis findes en fælles løsning for den nye kommune. I den gamle Svendborg kommune har vi kunnet aflevere plast, pap, flamingo, papir osv. til storskrald - som egentlig er en genbrugsordning. Den frivillige kildesortering i hjemmet er kommet i gang i kraft den jævnlige afhentning - en gang om måneden. Der har ikke været samme høje niveau i Egebjerg og Gudme, men er det en grund til at lave en halv løsning? Flertallet af borgerlige og socialdemokrater i udvalget foreslår nu, at der kun bliver indsamlet storskrald/genbrug hver anden måned.

Jeg synes det er usagligt, der er ingen dokumentation for at vi med denne løsning vil kunne leve op til miljøkravene om øget genbrug. Samtidigt truer et øget privatforbrug og gratisaviser med at der kommer endnu mere affald i fremtiden.  Jeg frygter at mere vil ryge i skraldespanden i stedet for at blive genbrugt En familie som min egen kan snildt levere tre sække om måneden til genbrug. Hvis der kun indsamles hver anden måned, skal man have 6 sække stående. Mange vil ikke have plads til at holde genbrugsfanen så højt længere. Det er totalt fjollet når vi kunne have fået den fulde løsning med afhentning hver måned for omkring 60 kr. ekstra årligt pr. husstand.

Men skal også være opmærksom på at en større udgift til storskrald ikke ville ramme andre områder, fordi affaldsområdet er selvfinansierende. Renovationen er et af de få områder, hvor vi ikke er ramt af skattestoppet og alligevel har de borgerlige kæmpet med næb og klør for at undgå en storskraldsordning, så hver husstand kunne spare nogle håndører. Nu får alle måske mulighed for at aflevere affald til genbrug, det måske nok en halvsejr, men for flertallet af borgerne og for genbruget er det stadig en kun en halv løsning.

Til Enhedslistens startside